Sport.pl

Zaskakujące wyniki medialności koszykarskiej Tauron Basket Ligi [ANALIZA]

Zaskakujące są wyniki medialnych analiz wartości klubów Tauron Basket Ligi.

PGE Turów i Stelmet - o nich się mówi i pisze

 

Ile pisze się o lidze koszykarskiej? Ciekawe okazują się wyniki analizy marketingowej przygotowanej przez PRESS SERVICE, firmę zajmującą się monitoringiem mediów. Ta przelicza publikacje - prasowe, internetowe, radiowe i telewizyjne - na ekwiwalent reklamowy. Listopad można uznać za miesiąc wiarygodny pod względem badań - sezon Tauron Basket Ligi rozpoczął się na dobre i dzięki temu precyzyjnie można określić stopień medialności poszczególnych klubów TBL.
Ranking liczby publikacji zdominowały dwie - PGE Turów Zgorzelec i Stelmet Zielona Góra. Jako jedyne przekroczyły granicę 2 tys. materiałów (odpowiednio: 2323 i 2130). Trudno znaleźć w lidze równie medialne marki. 3. w rankingu Trefl Sopot doczekał się 1666 publikacji; kolejne są Rosa Radom (1496) oraz AZS Koszalin (1320). Zaskakują bardzo słabe wyniki klubów, które są w TBL od lat i teoretycznie powinny być jego wizytówkami. Anwil Włocławek w listopadzie miał na swój temat ledwie 1291 materiałów, a Energa Czarni Słupsk - 1174. Jeszcze gorszy wynik ma Śląsk Wrocław (1145) - lepszy okazał się chociażby Polski Cukier Toruń (1175).
O kim w TBL mówi i pisze się zdecydowanie najmniej? Praktycznie niezauważalna jest Polpharma Starogard Gdański (708; najgorszy rezultat w lidze). Poniżej 1 tys. materiałów na swój temat miały również Polfarmex Kutno (883) i MKS Dąbrowa Górnicza (819).
A jak wyglądają te wyniki w podziale na poszczególne typy mediów?

Ile pisze się o lidze koszykarskiej? Ciekawe okazują się wyniki analizy marketingowej przygotowanej przez PRESS SERVICE, firmę zajmującą się monitoringiem mediów. Ta przelicza publikacje - prasowe, internetowe, radiowe i telewizyjne - na ekwiwalent reklamowy. Listopad można uznać za miesiąc wiarygodny pod względem badań - sezon Tauron Basket Ligi rozpoczął się na dobre i dzięki temu precyzyjnie można określić stopień medialności poszczególnych klubów TBL. Ranking liczby publikacji zdominowały dwie - PGE Turów Zgorzelec i Stelmet Zielona Góra. Jako jedyne przekroczyły granicę 2 tys. materiałów (odpowiednio: 2323 i 2130). Trudno znaleźć w lidze równie medialne marki. 3. w rankingu Trefl Sopot (na zdjęciu: mecz ze Stelmetem) doczekał się 1666 publikacji; kolejne są Rosa Radom (1496) oraz AZS Koszalin (1320). Zaskakują bardzo słabe wyniki klubów, które są w TBL od lat i teoretycznie powinny być jego wizytówkami. Anwil Włocławek w listopadzie miał na swój temat ledwie 1291 materiałów, a Energa Czarni Słupsk - 1174. Jeszcze gorszy wynik ma Śląsk Wrocław (1145) - lepszy okazał się chociażby Polski Cukier Toruń (1175). O kim w TBL mówi i pisze się zdecydowanie najmniej? Praktycznie niezauważalna jest Polpharma Starogard Gdański (708; najgorszy rezultat w lidze). Poniżej 1 tys. materiałów na swój temat miały również Polfarmex Kutno (883) i MKS Dąbrowa Górnicza (819). A jak wyglądają te wyniki w podziale na poszczególne typy mediów?

Internet: dobry Anwil, słaby Śląsk

W internecie w listopadzie najczęściej pisano o Stelmecie (1489) i PGE Turowie (1440) - to efekt m.in. startów w europejskich pucharach. Stosunkowo dobry wynik na tle konkurencji ma Anwil (953; piąte miejsce). Ogromnym zaskoczeniem może być - kolejny raz - rezultat medialny Śląska Wrocław (na zdjęciu: zespół czirliderek tego klubu). Wg PRESS SERVICE w internecie o klubie z jednego z największych miast Polski pisano ledwie... 749 razy. Lepszy wynik zaliczyła pod tym względem np. drużyna Jeziora Tarnobrzeg (810).

Prasa: mocny wyrównany kwartet

W prasie wyniki są do siebie zbliżone. Cztery najlepsze kluby (kolejno: Stelmet, Rosa, Turów, Trefl) mają podobne osiągnięcia nieco ponad 300 tekstów. Najmniej pisze się o Polpharmie (105; na zdjęciu: mecz z Wikaną Start Lublin) i MKS (123). Dla porównania: debiutujący w TBL i bardzo stawiający na budowę swojej marki Polski Cukier był w prasie opisywany 221 razy.

Radio: atut Śląska, problem AZS

Radio poprawia nieco cały wynik listopadowy Śląska Wrocław (121). Obok PGE Turowa (350) i Stelmetu (147) jako jedyny przekroczył barierę 100. Ciekawostką jest natomiast najgorszy rezultat. Ledwie 22 wspomnień na swój temat doczekał się AZS Koszalin - to zdecydowanie najgorszy rezultat w TBL (na zdjęciu: lider AZS Qyntel Woods).

Tak zagłębiowscy koszykarze (ciemne stroje) walczyli torunianami w poprzednim sezonie Tak zagłębiowscy koszykarze (ciemne stroje) walczyli torunianami w poprzednim sezonie MIKOŁAJ KURAS

Telewizja: wielka przewaga PGE Turowa

Dla klubów koszykarskich szczególnie cenna jest telewizja umożliwiająca wyeksponowanie logotypów sponsorskich. Największą okazję do tego miał w listopadzie PGE Turów (213). Jego przewaga nad Stelmetem (143) i AZS (130) była spora. Większość klubów miała ok. 40-50 materiałów na swój temat - wyjątek to Energa Czarni (88). Stacje telewizyjne praktycznie nie zwracają uwagi na Polpharmę i MKS (16 i 17). Na zdjęciu: mecz MKS Dąbrowa z Polskim Cukrem w Toruniu.

W listopadzie Stelmet lepszy od PGE Turowa

 

Jak te wyniki przekładają się na szacunkowe ekwiwalenty reklamowe? W listopadzie najlepszy wynik zaliczył Stelmet (5,4 mln zł; niemal 2 mln zł tylko dzięki telewizji). Sporo do takiej wartości brakowało PGE Turowowi (4,8). To zdecydowanie dwie najlepsze pod względem wartości marki w polskiej ligowej koszykówce. Trzeci w listopadzie AZS miał rezultat na poziomie 2,85 mln. Kolejne były Rosa (2,7), Trefl (2,5) i Anwil (2,2). Dobry wynik - choćby w porównaniu do włocławian i Energi Czarnych (2,06) - ma Polski Cukier (2,01) i Wikana Start Lublin (2). Jedyny klub, którego szacowany ekwiwalent jest niższy niż 1 mln zł, to Polpharma (806 tys.). Rozczarowaniem może być rezultat Śląska (1,96) bardzo zbliżony do Jeziora Tarnobrzeg (1,9), które ma znacznie mniejsze możliwości.
Stelmet ponad 70 proc. listopadowego wyniku wypracował dzięki mediom ogólnopolskim. Nieco mniej - PGE Turów. Z kolei rezultat np. Rosy Radom to proporcje odwrotne - 1,5 mln z 2,7 jest efektem publikacji o charakterze lokalnym.

Jak te wyniki przekładają się na szacunkowe ekwiwalenty reklamowe? W listopadzie najlepszy wynik zaliczył Stelmet (5,4 mln zł; niemal 2 mln zł tylko dzięki telewizji). Sporo do takiej wartości brakowało PGE Turowowi (4,8). To zdecydowanie dwie najlepsze pod względem wartości marki w polskiej ligowej koszykówce. Trzeci w listopadzie AZS miał rezultat na poziomie 2,85 mln. Kolejne były Rosa (2,7), Trefl (2,5) i Anwil (2,2). Dobry wynik - choćby w porównaniu do włocławian i Energi Czarnych (2,06) - ma Polski Cukier (2,01; na zdjęciu: jego mecz z King Wilkami Morskimi Szczecin) i Wikana Start Lublin (2). Jedyny klub, którego szacowany ekwiwalent jest niższy niż 1 mln zł, to Polpharma (806 tys.). Rozczarowaniem może być rezultat Śląska (1,96) bardzo zbliżony do Jeziora Tarnobrzeg (1,9), które ma znacznie mniejsze możliwości. Stelmet ponad 70 proc. listopadowego wyniku wypracował dzięki mediom ogólnopolskim. Nieco mniej - PGE Turów. Z kolei rezultat np. Rosy Radom to proporcje odwrotne - 1,5 mln z 2,7 jest efektem publikacji o charakterze lokalnym.